zaterdag 25 mei 2013

Vakdidactiek: bijscholingen voor leerkrachten wetenschappen

We leven in de eeuw van constant wetenschappelijk onderzoek. Er worden dus steeds nieuwe experimenten gedaan waarin nieuwe zaken aan het licht komen. We zullen dus als toekomstig leerkracht wetenschappen niet stil mogen blijven staan. Om een expert op vakinhoudelijk vlak te blijven zal bijscholing zeker en vast moeten! We zijn dit volgens mij de leerlingen ook verschuldigd. We moeten hen een up to date onderwijs kunnen geven met de meest actuele informatie.



In deze blog zal ik twee bijscholingen bespreken die volgens mij interessant kunnen zijn voor leerkrachten wetenschappen.

De eerste activiteit heb ik op internet gevonden. Neem eens een kijkje op:
http://www.spelenderwijzer.be/?q=node/40

Strikt genomen is dit misschien geen echte individuele bijscholing, maar toch vind ik dit de moeite waard om te vermelden. Er komt iemand naar de klas toe met een aantal doe-dozen. De klas wordt eigenlijk getransformeerd in een labo. Ik vind dit didactisch heel erg interessant want zo zet je de leerlingen eens op een andere manier aan het denken.
Waarom vermeld ik dit? Natuurlijk kan je hier als leerkracht een goede bron van inspiratie aan hebben voor de toekomst. Het leert je met andere woorden bij hoe je bepaalde experimenten beter kan visualiseren voor de leerlingen. Het moet dus niet altijd een louter theoretische bijscholing zijn volgens mij. Ook op didactisch vlak kunnen we ons steeds verbeteren. Met deze manier van werken hebben we dus de twee vast. Leuk én leerrijk voor de leerlingen én leerkracht!


Without data there is no science:
Voor de tweede activiteit heb ik gekozen voor een theoretisch/praktische activiteit. Je kan het programma lezen op http://www.t3vlaanderen.be/fileadmin/media/symposia/symposium2013/130508_folder_wetenschapsdag_2013.pdf

Wetenschap en metingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het lijjkt me leuk om hier wat dieper op in te gaan. Niet alle scholen zijn namelijk uitgerust met moderne meetapparatuur, maar ik vind dat je hier op zijn minst iets moet kunnen over vertellen aan je leerlingen.

Het leuke aan deze bijscholing is dat hij een mix is van verschillende disciplines in de wetenschap (en ik hoop verschillende wetenschappen te mogen geven). Zo gaan we temperatuurssensoren gebruiken, maar ook licht, en bewegingssensoren.
Er wordt gewerkt met werkgroepen, dus je kan hier ook nog van elkaar iets opsteken. Dat heeft alleen maar zijn voordelen nietwaar?

Deze info zou ik delen in de klas met mijn leerlingen. Ik zou niet alles ineens op tafel gooien, maar wel de gepaste technieken destilleren voor het vak dat ik op dat moment aan het geven ben.

Hopelijk krijg ik later de kans om veel dingen bij te leren en regelmatig bijscholingen te volgen. Alleen zo kunnen we de leerlingen goed en correct informeren over de actuele zaken inzake wetenschap!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten